مصاحبه با Dario Rasch در حاشیه Heimtextil 2018

Interview with Dario Rasch Heimtextil 2018

این مصاحبه در تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۱۸ در محل غرفه گروه راش در نمایشگاه هایم تکستایل (Heimtextil) فرانکفورت از آقای داریو راش راش (مدیر و مالک گروه شرکت های راش) توسط آقای آرین عقیلی (مدیر بازاریابی شرکت آسام) و با حضور آقای صالح آزادی (مدیرعامل شرکت آسام) انجام پذیرفته است.

آسام: سلام! ممنون که این فرصت را دراختیار ما و همچنین مخاطبین و مشتریان راش در ایران قرار دادید. می خواهم سراغ اصل مطلب برم. می شه برای ما از هایم تکستایل و جایگاه این رویداد و سایر رویدادهای مشابه در صنعت کاغذ دیواری بیشتر توضیح بدهید؟
داریو راش: خب دو روز پیش هایمتکستیل شروع شد و می تونم بگم در سی سال اخیر این نمایشگاه مهم ترین نمایشگاه تجاری در زمینه دیوارپوش در سراسر دنیا بوده و هست.
جدا از این نمایشگاه، نمایشگاه های داخلی دیگری نیز در آلمان وجود داره که بسیاری از آنها در کشور آلمان برگزار می شوند و نکته جالب اینه که در دهه ۸۰ کاغذدیواری نقش مهمی در این نمایشگاه ها نداشت و تنها یک سالن برای تمام شرکت های کاغذ دیواری فعال در سراسر دنیا تعبیه می شد. اما در دهه ۱۹۹۰ میلادی کاغذ دیواری بیشتر موردتوجه قرار گرفت و تنوع طرح های ارائه شده بیشتر شده در همان زمان همکاری با طراحان مشهوری آغاز شد و کاغذ دیواری های آلمانی در سرتاسر دنیا بفروش رسید و درواقع از آن زمان به بعد بود که این صنعت واقعاً بزرگ شد و جایگاه امروزی خود را پیدا کرد.
این روزها در سالن شماره ۳ که بهترین سالن نمایشگاه فرانکفورت (Frankfurt Messe) بزرگترین برندهای جهان و آلمان حضور دارند، است و درواقع برجسته ترین جایگاه در این سالن نیز متعلق به غرقه گروه های شرکت های راش می باشد.

آسام: همانطور که شما درمورد سالن شماره ۳ صحبت کردین که جایگاه برندهای بزرگ آلمانی است، خودتان را در مقایسه با رقبا چطور می بینید؟ به نظر شما مزیت های برند راش درمقایسه با سایر شرکت های آلمانی رقیب چیست؟
داریو راش: خب واضحه که تعداد زیادی شرکت خوب وجود داره و من فکر میکنم که برای محصولات صنعت مد و فشن این موضوع خیلی مهمه که چندین برند خوب و رقیب وجود داشته باشد و نه فقط یک برند. اما اگر نگاهی به غرفه ما بیاندازید متوجه خواهید شد که درواقع ما بهترین هستیم و امسال نیز مثل هر سال چقدر قوی ظاهر شده ایم.
غرفه ما زیباترین غرفه در این سالن هست و ما برند شماره یک در این صنعت هستیم. ۱۵۰ ساله که در این جایگاه قرار داریم و هیچ کس تابحال نتوانسته این کار را انجام بده. درواقع میشه گفت نقش بسیار ویژه ای رو در این صنعت بازی کرده ایم و می کنیم. اما برای رقیبانمون هم احترام بسیار زیادی قائلیم و در این زمینه رقبای واقعاً قوی و خوبی داریم.
اما خب غرفه راش که اکنون در آن نشسته ایم تنها غرفه ما نیست بلکه شما میتونید غرفه راش تکستایل رو در مقابل ببینید که غرفه اختصاصی خودش رو داره، شرکت راوینا (Ravena) هم که حاصل مشارکت ما با نماینده راش در ترکیه است غرفه اختصاصی خودش را داره. بعلاوه غرفه ای اختصاصی هم برای ارائه سبک ها و آلبوم های جدید بهمراه محصولات تکمیلی راش مانند پرده داریم. این یعنی درمجموع با ۴ غرفه که شامل دو غرفه بسیار بزرگ میشه در این رویداد شرکت کرده ایم.

آسام: چه تعداد آلبوم برای اولین بار در رویداد امسال رونمایی شده است؟

داریو راش: اگه منظورتون امسال هستش من باید تعداد دقیقش رو چک کنم.

آسام: تا جایی که من دیدم گمان میکنم امسال ۱۸ آلبوم کاملاً جدید معرفی شده . ۱۳ آلبوم راش و ۵ آلبوم تکستایل.

داریو راش: خب پس ۱۸ آلبوم هستش. علاوه بر آلبوم های ویژه ای که شمارش نشدند. به اضافه آلبوم های مربوط به Ravena و البته ۴ آلبوم جدید Sintra. همچنین آلبوم های Trade House راش تحت عنوان rasch contract که ۲ آلبوم کاملاً جدید بصورت اختصاصی برای پروژه های ساختمانی می باشند و امسال از آن ها رونمایی شده است.

آسام: آیا امکان داره برای مشتریان ایرانی توضیحی مختصر درخصوص طرح ها بدید. از روزی که یک ایده به ذهن طراح میرسه چه مدت زمانی طول میکشه و البته چه مراحلی باید طی بشه تا ما نهایتا آلبوم فوق العاده ای مثل Home Collection از Barbara رو ببینیم.
داریو راش: تولید یک آلبوم با پروسه ای واقعاً خلاقانه آغاز میشه و این جریان حدودا بیشتر از یک سال طول میکشه، یعنی ۳۰ یا ۴۰ ماه زمانیه که یک آلبوم برای نهایی شدن نیاز داره. مرحله ابتدایی این فرآیند ایده پردازی است. سپس این ایده ها درکنار یکدیگر قرار میگیرن تا درخصوص اینکه آیا پتانسیل آن را دارند که روی آن کار شود یا نه، تصمیم گیری می شود. اگر نتایج نهایی قابل قبول باشد، وارد مرحله بعد می شویم و بازار هدف، بهای تمام شده، مشتریان هدف و مواردی از این دست مشخص می شوند. بعد از این مرحله است که وارد مرحله انتخاب واقعی طرح ها خواهیم شد. طرح ها شناسایی و انتخاب می شوند. سپس در جلسه ای بازنگری طرح ها می شود، حدودا ۱۰۰ طرح بازبینی می شود و در پایان ۲۰ الی ۲۵ طرح نهایی خواهند شد. سپس برای این ۲۵ طرح سلیندرهای مخصوص چاپ و تولید ساخته می شوند. سپس غلتک های این ۲۵ طرح را تهیه کرده و از روی تولید نسخه های آزمایشی با این غلتک ها کار تولید شروع می شود و بعد از آن وارد تولید نهایی خواهیم شد.

آسام: این پروسه بسیار هزینه بر است. اینگونه که شما توضیح دادید ممکنه که برخی از این طرح ها هرگز تولید نشوند یا برخی از این آلبوم ها از طرف بازار مورد تائید قرار نگیرند.
داریو راش: هزینه تولید فقط یک طرح حدودا ۳ هزار یورو می باشد. بنابراین اگر شما آلبومی ۵۰ صفحه ای داشته باشید، ۱۵۰،۰۰۰ یورو فقط هزینه آماده سازی آن است، بدون لحاظ کردن هزینه های تولید، هزینه های هدر رفته و …، و درواقع هیچ هزینه اضافه ای رو درنظر نگرفتم و رقمی که گفتم فقط و فقط برآورد هزینه آماده سازی یک آلبوم ۵۰ صفحه ای است.

آسام: و این موردی بود که شما در سمینار ۸ آذر ۹۶ تهران هم به آن اشاره کردید که هر ساله هزینه های زیادی را برای نوآوری و خلق آلبوم های جدید راش متقبل می شوید ولی متاسفانه کارخانه های چینی از آلبوم های شما کپی برداری می کنند.
شما بعنوان شخصی که ۳۰ ساله در این صنعت فعالیت می کنید، ۵ یا ۱۰ سال آینده را در این صنعت چطور می بینید؟ در مورد رویکردهای دنیا، رقبا و کشور هایی که بتازگی درحال ورود به مقطع تولید در این صنعت هستند مثل ترکیه، ممنون میشم بیشتر توضیح بدهید.
داریو راش: سوال سختیه، ولی چیزی که من واقعاً درموردش مطمئن شدم، طرح های نوآورانه است. درواقع این طرح ها را خودشون رو به دنیا باز می کنند و بسیار مطمئنم که با بالا رفتن استانداردهای زندگی در سراسر جهان، مردم تمایل به تغییر و بهبود طراحی داخلی منزلشون رو بیش از پیش پیدا می کنند و در اینجا می شه گفت که هیچ محصولی بهتر از کاغذ دیواری وجود ندارد و در مقایسه بین هزینه و میزان اثرگذاری کاغذ دیواری در طراحی فضای داخلی واقعاً بی رقیبه.
پوشش های کف بیش از دیوارپوش ها هزینه داره، و البته اثر کمتری در کیفیت طراحی داخلی میتونه داشته باشه. من فکر میکنم در کشوری مثل ایران، تقاضای شگرفی برای دکوراسیون داخلی وجود خواهد داشت مخصوصا برای طراحی های مدرن. این همان تعریفی است که ما از خودمون داریم، ما بعنوان کسی که طراحی داخلی مدرن انجام می دهد. اما میزان تقاضا و مصرف کاغذ دیواری به توسعه کشور بستگی دارد. اگر نرخ تولید ناخالص ملی هر کشوری رشد کند، بازار کاغذ دیواری از این نرخ (GDP) سریع تر رشد خواهد کرد.
منظورم اینه که مردم از طبقه پایین به سطح متوسط ارتقا پیدا میکنن و همانطور که می دونید مرزی بین طبقه پایین و متوسط وجود دارد و یکی از اولین چیزهایی که افراد طبقه پایین در این مقطع انجام میدهند استفاده از کاغذ دیواری برای جلوه خاص دادن به منزل و محل کارشون هست تا این مرز رو کمرنگ کنند و وارد طبقه متوسط و بالاتر بشن.

آسام: آیا این سناریو رشد GDP و بازار کاغذ دیواری سناریو رو فقط برای ایران پیش بینی می کنید؟
داریو راش: نه الزاما ایران، بلکه در هر کشور دیگری مانند روسیه، چین، هند و برزیل هم این اتفاق افتاده و درحال وقوعه و این یک رشد بسیار بسیار بزرگ و سریع برای کشوری مثل ایران خواهد بود.

آسام: و شما ذائقه و سلیقه مردم رو چطور می بینید ؟ آیا طرح ها رو به بازار تحمیل می کنید یا از سلایق مردم هم بهره می برید و بر اون اساس طراحی انجام می دهید؟ مبدا طراحی ها سلیقه طراح است یا روندهای بازار و مشتریان؟
داریو راش: کاری که ما انجام می دهیم درواقع تعریف نگرش ها و سبک هاست. ما تیم ردیابی سبک ها را داریم و آنها سبک ها و روندها رو تعریف می کنند و در تعاریف آنها حدودا ۴ یا ۵ سبک اصلی و کلی وجود داره که ما براساس آنها محصولاتمون رو تولید می کنیم که در گام اول و در سراسر جهان یکسان است. و ما این سبک ها رو به زیر سبک های متناسب با هر کشور تقسیم بندی می کنیم. این کار براساس سلایق هر منطقه و کشوری صورت می پذیره.

آسام: خیلی ممنون از توضیحات کاملتون. خبرای خوب راش در سال ۲۰۱۸ چه خواهد بود؟
داریو راش: خب بنظرم خبرای خوب خیلی زیاده. درواقع ما طرح های خیلی جذاب تری نسبت به طرح های قبلی راش خواهیم داشت و اگر شما هم ی نگاهی به آن ها بندازید متوجه می شوید که طرح های امسال واقعاً متفاوت هستند و تا کنون در این حد متنوع نبوده اند، اگرچه که ما هر سال تلاش می کنیم تا مجموعه ای متفاوت داشته باشیم اما امسال واقعاً خارق العاده هستند. درواقع در مجموعه امسال خیلی گسترده تر وارد عمل شدیم و سبک های بیشتری را لحاظ کردیم . اما خب چیزی که شما در دنیا هم می بینید اینه که دگرگونی در سطح روندهای کلان واقعاً زیاد شده است. امروزه خرده روندها و گرایشاتی کوچک تر داریم و ما بعنوان یک تولید کننده که باید این خرده روندهای جدید را دنبال کنیم. دیگه دنیا اینجوری نیست که یک رویکرد سنتی باشه و یک رویکرد مدرن،

آسام: بله درحال حاضر تنوع بسیار زیادی در کل دنیا وجود داره. اما من میخوام به صورت خاص اشاره کنم به آلبوم باهاوس (Bauhaus) که در همین دو روزی که از نمایشگاه گذشت، خیلی مورد توجه معماران قرار گرفته. چه داستانی در ورای ظاهر این آلبوم هست که اینقدر آن را متمایز کرده طرح و البته برای نیچ مارکت خاصی طراحی شده با طرح هایی که تا کنون دیده نشده بوند یا کمتر دیده شده اند.

داریو راش: من میخوام داستانی رو بگم که شاید کمی هم طولانی باشه ولی شنیدن آن مهمه. مادر بزرگ پدر من در مدرسه باهاوس تحصیل می کرد و در مدرسه باهاوس هیچ وقت از کاغذ دیواری به عنوان یک المان دکوراسیون استفاده نشده بود. اونجا رو رنگ کرده بودن چون میخواستن ساده باشه. پدر بزرگ من اولین کاغذ دیواری گرافیکی جهان را تولید کرد. تا آن زمان، یعنی حدود سال های ۱۹۲۰، کاغذ دیواری جز تزئینات بود و درواقع از المان های طراحی داخلی کلاسیک سنتی ما بود. پدربزرگ من اولین کسی بود که کاغذ دیواری های هندسی را طراحی و تولید کرد. درواقع راش با با این آلبوم، طراحی در صنعت کاغذدیواری را متحول کرد و فکر میکنم که این بزرگترین موفقیت ما تا به امروز هستش. که ما رو از یک تولیدکننده معمولی به یک تولیدکننده بزرگ تبدیل کرد و ابداع کننده یک سبک کاملاً جدید در صنعت کاغذ دیواری شدیم. آلبوم جدید باهاوس رو که امروز ارائه کردیم، بطور قابل توجهی یک مجموعه نوآورانه است که تکنولوژی های بسیار نوآورانه رو هم در بطن خودش داره که هیچ شرکت دیگری این تکنولوژی را در اختیار نداره، بعنوان مثال ما بین دو برگه کاغذ زه هایی قرار می دهیم و شما این رشته ها رو در لابلای کاغذها می بینید که ما بشدت آن ها را پرس و تثبیت کرده ایم. محصولات این آلبوم همگی قابل رنگ کردن هستند. این مجموعه دارای لیسانس انحصاری و اختصاصی موزه باهاوس و انجمن باهاوس بوده و این یک محصول رسمی باهاوس هست.

منظورم اینه که باهاوس برای معماران یک بعد مذهبی داره و باید این موضوع رو بدونید که پدربزرگم خیلی به باهاوس نزدیک بوده درحدی که باهاوس به ما امتیازنامگذاری باهاوس تپتن (کاغذ دیواری باهاوس) رو داد و ما مالکیت برند باهاوس تپتن رو دارا هستیم، بعبارت دیگه کاغذ دیواری های تحت نام باهاوس انحصارا متعلق به راش هستند و لزومی نداره گه ما مجدد برای این حق امتیاز مبلغی پرداخت کنیم. با این وجود، هربار که محصولی تولید می شه به انجمن باهاوس مراجعه می کنیم و نظراتشون رو جویا می شویم و مهر تائیدیه آنها را دریافت می کنیم. بطور خلاصه کاغذ دیواری در جهان با آلبوم باهاوس متحول شد.

آسام: این محصول بطور خاص مختص به راش هستش و نه هیچ شرکت دیگه ای؟
داریو راش: بله، من برای میراثی که از پدربزرگم به پدرم و از پدرم به من منتقل شده اهمیت بسیاری قائلم. و پسر عموی من فردریک یک روز گفت که ما نمی تونیم فقط با اتکا به این میراث ادامه بدیم و حتی این میراث هم باید بروز بشه بنابراین مجموعه هایی قابل رنگ کردن تولید کرد تا آلبوم باهاوس دوباره جانی تازه پیدا کنه و با استفاده از تکنولوژی های قرن ۲۱ ام به این آلبوم منحصربفرد دست پیدا کردیم.

آسام: پس شما این انحصار را از زمان پدربزرگتون امیل راش در اختیار دارید و من در مقدمه آلبوم باهاوس خوندم که خواهر شما هم در مدرسه باهاوس تحصیل کرده و این ارتباط مجموعه راش با باهاوس برای سالیان مدیدی است که حفظ شده و در طول سال های متعددی راش و باهاوس شرکای کلیدی بوده اند.
داریو راش: بله همینطوره.

آسام: موضوع جالبی که من متوجه شدم اینه که کارکنان راش سال هایی طولانی در این مجموعه کار میکنند. مثلا ۳۵ سال یا ۵۰ سال و … . این موضوع خیلی آشنایی برای ایرانی ها نیست، چراکه عمر مفید یک نیروی کار در شرکت های خصوصی (و نه دولتی ایران) حداکثر به ۱۰ سال می رسه، من میخوام کمی روی نگرش مدیران و اینکه چطور کارکنان شما کل دوران زندگیشون رو برای این شرکت کار میکنن صحبت کنم. نگرش مدیران منابع انسانی و خود شما بعنوان مدیر عامل چطور است که کارکنان در این سطح از تعهد برای این شرکت در این مدت زمان طولانی کار می کنند؟
داریو راش: خب ما ی کسب و کار خانوادگی داریم. نه تنها ما کسانی را داریم که بمدت طولانی برای ما کار میکنن، بلکه تغییرات نیروی انسانی ما در حد بسیار کم و نزدیک به صفر است. بنابراین ما کارمندانی را داریم که کار در این شرکت را آغاز می کنن و تمام سال های خدمتشون رو در مجموعه ما میگذرونن. اما خب ما بچه ها و نوه هایی داریم که در کنار پدر و مادر و خواهرانشون در راش کار میکنند. میشه گفت وقتی ی کسب و کار خانوادگی داری تا هر زمانی که نیاز باشه باید سخت کار کنی. البته امیدوارم دچار سوء تفاهم نشید و تصور نکنید که ما اینجا یک جای دنج درست کردیم که ما دور هم مشغول استراحت هستیم، فرهنگ ما به این صورت هست که ما بهم علاقه مندیم ولی به سختی هم کار می کنیم. نمی خوام فکر کنی که ما هر روز یک دورهمی خانوادگی داریم. نکته مهم اینه که نیروی کار ما خانواده هستند و این کسب و کار هم سال ها در راش بوده است. این دو جنبه مختلف معنایی کسب و کار خانوادگی (Family Business) برای ما هست.

آسام: بله متوجه هستم. اما میخوام بدونم نگرش مدیریتی تان را چگونه است؟ چطور با پرسنل برخورد می کنید؟
داریو راش: بذارید من یک نکته رو اضافه کنم، ما نه تنها افرادی را داریم که تمام سال های خدمتشون رو در راش میگذرونن بلکه به بازنشتسته ها هم خیلی توجه و رسیدگی می کنیم. ما هر سال یک مهمانی کریسمس جداگانه برای تمامی بازنشستگان راش برگزار می کنیم و البته مهمانی دیگری هم داریم که تمام اعضای راش که درحال همکاری با ما هستند، در آن شرکت می کنند. من و فدریک هر سال در این مهمانی یک سخنرانی کوتاه داریم بسیار جمع خوبی هست. من معتقدم که وقتی برای دیگران اهمیت قائل می شی دیگران هم به شما اهمیت میدهند. و این یک قانون بسیار ساده و کاربردی هست.

آسام: چون من داشتم به تولیدکنندگان صنایع مختلف در ایران فکر میکردم و متوجه شدم که این موفقیت در کسب و کار خیلی هم به ماشین آلات و رویه های تولید و کیفیت ارتباطی نداره. درواقع نوعی فرهنگ مدیریتی است که شاید خیلی از صنعت گران ایرانی ازش بهره مند نیستند. حتی اگر شما بهترین ماشین آلات، بهترین رویه ها و بهترین استانداردهای کیفی را داشته باشید، مدیدیت کسب و کار موضوع دیگری است.
داریو راش: درواقع تولید کاغذ دیواری کمی سخت تر از دیگر بکسب وکارها است، چراکه همزمان هم محصولی صنعتی است و هم اثری هنری. برخی از افراد در مورد محصولات هنری توانمندند و برخی دیگر میدونن که چطور محصولات صنعتی تولید کنند، اما درمورد کاغذ دیواری باید به هردو مسلط باشی تا بتونی محصولی موفق تولید کنی و کسب و کار را پایدار کنی.

آسام: بعنوان آخرین سوال، آیا موضوعی هست که بخواهید به خوانندگان ایرانی این مصاحبه، فروشندگان و مشتریان ایرانی بدین؟ پیامی ویژه که دوست داشته باشید به خوانندگان این مصاحبه منتقل کنید؟
داریو راش: آنچه که باید هم به خودم و هم به همه اعضای خانواده جهانی راش و مشتریان خوب ما درایران بگم اینه که بودن در ایران برای من تجربه بسیار خوبی بود و من احساس نزدیکی خیلی خیلی زیادی به مردم ایران دارم. من تقریبا به تمام دنیا سفر کرده ام و باید بگم که در ایران بیشترین حس نزدیکی به مردم را داشتم. فرصت این رو داشتم که از نزدیک باهاشون صحبت کنم، محبت ها و شوخی های آنها رو متوجه می شدم و آنها هم متقابلا متوجه احساس محبت و شوخی های من می شدند. این احساس و درک متقابل واقعاً موضوع رایجی در سایر کشورهای دنیا نیست. زمانی که من به کشورهای دیگه سفر میکنم، احساس می کنم در اطرافم همه چیز غریب و پیچیدس. وقتی به فرهنگ ایرانی، به توانمندی و پتانسیل های جوانان ایرانی، مردمی که بدنبال دست یابی به چیزهای جدید هستند، نگاه می اندازم خیلی دوست دارم که در کنارشون باشم.

آسام: بسیار ممنون از فرصت ارزشمندی که علی رغم برنامه فشرده جلسات و ملاقات هاتون در اختیار من گذاشتید. برای شما آرزوی موفقیت و سلامت دارم.

دسته بندی: بلاگ برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید محصولات