تاثیر رنگ کاغذ دیواری بر محیط خانه

هر کدام از رنگ‌ها  تاثیر خاصی بر روحیات و خلق و خوی ما دارند، از این رو در زندگی ما نقش موثری ایفا می کنند. هنگام خرید کاغذ دیواری علاوه بر طرح و جنس، انتخاب رنگ درست نیز بسیار حائز اهمیت است. چرا که رنگ نامناسب باعث دلزدگی و عدم تعادل در محیط خواهد شد.

برای انتخاب درست و هوشمندانه علاوه بر سلیقه شخصی باید رنگ‌ها و تاثیر آنها بر محیطی که برای انجام کاغذ دیواری مد نظر داریم را بشناسیم.

دسته بندی رنگ ها

با وجود اینکه اثر رنگ‌ها تا حدودی فردی است و ممکن است در اشخاص مختلف متفاوت باشد، اما برخی از این تاثیرات دارای معنی واحدی در سراسر جهان است.

به طور کلی رنگ‌ها به سه  دسته ی رنگ های گرم، سرد و خنثی تقسیم می شوند.

رنگ‌های گرم

عبارت رنگ‌های گرم به هر رنگی در طبیعت اطلاق می شود که حس گرما را القا کند. این طیف از رنگ‌ها گرمای خورشید یا آتش را یادآوری می کنند که حس جنب و جوش، شادابی و سر زندگی را منتقل می کنند.

رنگ های قرمز، نارنجی، زرد، قهوای جز دسته رنگ‌های گرم محسوب می شوند. بطور کلی رنگ هایی که دارای طیفی از قرمز باشند جز دسته رنگ های گرم قرار می گیرند.

این طیف از رنگ‌ها حس پویایی، هیجان و شادابی را القا می کنند و چشم را به سمت خود جلب می کنند و به همین علت رنگ‌های پیشرو نیز نامیده می شوند.

رنگ قرمز

گرم ترین رنگ در چرخه رنگ ها قرمز است.

قرمز رنگی مهیج و دارای انرژی زیادی است. استفاده از این رنگ فضا را کوچکتر و صمیمی تر نشان می دهد، از این رو باید در استفاده از کاغذ دیواری قرمز رنگ در فضاهای کوچک احتیاط کرد.

رنگ قرمز باعث افزایش اشتها و سطح انرژی می شود به همین علت برای استفاده در اتاق نشیمن و آشپزخانه مناسب است.

کاغذ دیواری قرمز رنگ کاغذ دیواری قرمز رنگ

رنگ نارنجی

این رنگ علاوه بر داشتن خصوصیات رنگ قرمز، دارای حس ماجراجویی و جنب و جوش است و باعث ایجاد شور و هیجان می شود.

نارنجی حس جوانی و سرزندگی را ایجاد می‌کند و برای استفاده در باشگاه‌های ورزشی و محیط ‌های کار خلاق گزینه مناسبی است. همچنین محرک بسیار خوبی برای اشتها است به همین علت برای استفاده در آشپزخانه و رستوران‌ها نیز پیشنهاد می شود.

کاغذ دیواری های نارنجی و قرمز به دلیل ایجاد حس پویایی و هیجان برای فضاهایی مانند اتاق خواب که نیاز به آرامش دارند مناسب نیستند.

کاغذ دیواری به رنگ نارنجی کاغذ دیواری به رنگ نارنجی

رنگ زرد

زرد رنگ زندگی است. این رنگ به محیط تلالو و گرمای خورشید را می بخشد و بسیار نشاط آور و زندگی بخش است. زرد همچنین باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود.

از کاغذ دیواری زرد رنگ می‌توان در فضاهای کم نور مثل راهرو‌ها و ورودی‌ها بهره گرفت.

کاغذ دیواری زرد رنگ کاغذ دیواری زرد رنگ

رنگ‌های سرد

رنگ هایی که در طیف رنگ آبی هستند را رنگ‌های سرد می نامند. این رنگ‌ها شامل رنگ‌های آبی، سبز، بنفش و سرمه ای هستند. این رنگ‌ها همان تاثیر سرما زایی را ایجاد می‌کنند که وقتی یک تصویر از قطب را مشاهده می‌کنیم. اثر این رنگ‌ها نقطه مقابل رنگ‌های گرم است، فعالیت متابولیسمی بدن را کند می‌کند و حس آرامش و آسودگی را القا می‌کند.

رنگ آبی

رنگ آبی یادآور رنگ دریا و آسمان بی‌کران است و حس تسکین و آرامش را القا می‌کند.

کاغذ دیواری آبی در فضای اتاق خواب باعث ایجاد آرامش می شود و همچنین برای محل کارهایی که نیاز به تمرکز بالا دارند بسیار مناسب است.

این رنگ کاهش دهنده اشتها است و برای فضاهایی مثل غذاخوری مناسب نیست.

کاغذ دیواری آبی رنگ کاغذ دیواری آبی رنگ

رنگ سبز

سبز رنگی است که بیشترین فراوانی را در طبیعت دارد و از این رو انرژی موجود در طبیعت را القا می‌کند.

این رنگ دارای حس طراوت، پاکیزگی و رویش است.

کاغذ دیواری سبز رنگ را می‌توان در اتاق مطالعه و اتاق خواب استفاده کرد.

کاغذ دیواری به رنگ سبز کاغذ دیواری به رنگ سبز

رنگ بنفش

بنفش رنگی سلطنتی است و حس ارزشمندی، غرور و همچنین تجمل گرایی را القا می کند. به همین علت استفاده از کاغذ دیواری به این رنگ در فضاهای تجملاتی گزینه بسیار مناسبی محسوب می شود.

طیف‌های مختلف این رنگ درجات گرمی و سردی متفاوتی دارند، این به علت وجود رنگ آبی و قرمز در ترکیب این رنگ است.

کاغذ دیواری به رنگ بنفش کاغذ دیواری به رنگ بنفش

رنگ‌های خنثی

رنگ‌های خنثی بر خلاف تصور عموم که این رنگ‌ها را بی‌روح و کسل کننده می دانند، گزینه مناسبی برای استفاده در دکوراسیون منزل هستند. این دسته از رنگ‌ها این اجازه را به شما می دهند تا از هر رنگی که مایل باشید در کنار این رنگ‌ها استفاده کنید.

رنگ‌های خنثی شامل رنگ های سفید، خاکستری، بژ، طوسی و نقره‌ای می شوند.

این رنگ‌ها ماهیتی ملایم دارند به همین علت کمترین تاثیر را بر محیط می گذارند و قابلیت انطباق با اجزای دکوراسیون منزل را دارا هستند. این دسته از رنگ‌ها هیچگاه قدیمی نمی شوند.

کاغذ دیواری‌های با رنگ خنثی برای همهٔ فضا‌ها، خصوصا فضاهای کوچک مناسب هستند. در کنار این رنگ ها می توانید هر رنگی را برای جلوه بیشتر مورد استفاده قرار دهید.

کاغذ دیواری با رنگ خنثی کاغذ دیواری با رنگ خنثی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید محصولات